5 + 1 tipů jak prodat více příslušenství

1. Přehlednost sortimentu
2. Jednotnost
3. Podpultové zboží už nefrčí
4. Seznam sortimentu při prodeji kola (cross selling)
5. Up-selling
1+. Prezentace doplňků na kolech
Dnes se zaměřím na hodně podceňovaný sortiment, a tím jsou doplňky ke kolům. Prodejci jim často nepřikládají velkou váhu, a proto to často v obchodech vypadá jako jeden velký mix značek s naprostou nepřehledností pro samotného zákazníka.
Doba se mění a samotní zákazníci požadují za své peníze kvalitní služby, a s tím jsou spojeny i obchody. Lidé k vám přichází utratit své peníze a chtějí se při tom cítit příjemně. To souvisí s produktem i s prostředím, které ho někdy ještě více vyzdvihuje.
1. Přehlednost
Přehlednost vystavovaného zboží zjednodušuje zákazníkovi orientaci a samotný výběr. Je u ní nutné nejen rozmístění sortimentu, ale také umístění ceny na dobře viditelném místě. K přehlednosti se budeme ještě vracet. Souvisí totiž i s dalšími body.
2. Jednotnost
Jednotnost sortimentu vzbuzuje u zákazníka pocit důvěry a velikost značky. Zde dělají obchodníci nejčastější chybu a kombinují spoustu značek světel, blatníků, treter apod. Zákazník se pak cítí zmatený. Navíc se obchodník nemůže naplno opřít o značku a prezentovat její kvalitu.
3. Podpultové zboží už nefrčí
Pokud chceme, aby si zákazník zboží všimnul a zaujalo ho, je nutné, aby ho měl na očích. Tady obchodníci často spoléhají sami na sebe a zboží “ukrývají” pod pulty a kdo ví kde všude ještě. Dalším problémem je zboží, které je vystaveno na prodejnách v krabicích (např. helmy, boty atd.). U něj zákazník neví, jestli si ho může prohlédnout sám nebo musí počkat na prodejce. Navíc, tak neúplně prezentujeme často velice drahé zboží. Dalším důvodem, proč nedoporučuji zboží v krabicích na prodejně, je celkové hyzdění obchodu.
4. Seznam sortimentu při prodeji kola
Seznam je věc, kterou většina zkušených prodejců nemá při prodeji moc v lásce. Je to však skvělý pomocník – napomáhá k navyšování tzv. cross-sellingu. Vytvořte si seznam doporučení doplňků při prodeji jízdního kola, který vám umožní soustředit se na prodej, a zároveň máte 100% jistotu, že jste zákazníkovi doporučili vše. Někdy je totiž prodej hektický a ve spěchu se na mnohé věci zapomene. Doporučuji sledovat rozdíly a růsty za období za použití seznamu a bez něj.
5. Up-selling
Up-selling a cross-selling mají hodně společného. V obou případech jde o navyšování prodeje.
Zatímco cross-selling se soustřeďuje na doplňky, tak up-selling je zaměřený na konkrétní navýšení primárního produktu. U nás se jedná o kolo. Zde bych byl opatrný a zjistil bych požadavky zákazníka a také, jaké výhody mu navýšení přinese. Pokud jde o komfort z pohledu vidlice, je navýšení oprávněné. Kdyby šlo o navýšení z pohledu přesmykače, tak toto úplně bomba není. Zkrátka, někdy je potřeba uvažovat za zákazníka, ale až po zjištění potřeb a záměru.
1+. Prezentace doplňků na kole
Technika (nebo se dá říct i forma reklamy), kterou hodně obchodníků nevyužívá. Tato prezentace má dva cíle. Prvním je ukázat zákazníkovi, jak daný produkt na kole vypadá, a tím si získá jeho důvěru. Druhým cílem je pohled pro prodejce. Připomíná nám, co vše můžeme ke kolu nabídnout.
Závěrem bych chtěl dodat, že těchto tipů a možností jak se soustředit na lepší prezentaci a prodej, je určitě mnohem více. Nebojte se je všechny používat, inovovat a bavit se prodejem.
Ať to šlape.
NEPŘEHLÉDNĚTE
Nelákejte slevou!
Sleva je něco, co rád slyší zákazník, ale nerad obchodník. Pokud se tedy jedná o velkoobchodní slevu. Spousta obchodníků nemá rádo posezónní slevy a zase naopak zákazníci na toto čekají. Je to začarovaný kruh a vše má svůj úhel pohledu, jak jsme již na začátku zmiňoval.
Problém PŘE-ODBORNOSTI
Je to stav, do kterého se dostáváme postupně. Je to stav zvednutých očí, když se vás někdo zeptá, jaký je dojezd u elektrokola, nebo ještě jinak…
© 2018 s ♡ nadesignoval a vytvořil Marek Liška